Friday, November 20, 2009

Interaktifkan Pendengaran Versi Melayu

Salam Barakah.. Moga Allah memberkati perjalanan hidup kita selamanya. Ameen~~ Sukalah saya ingin berkongsi sesuatu yang menarik bersama anda di dalam blog ini dengan niat menyampaikan kerana Allah. Bukan ingin mengajar, tetapi sekadar pengetahuan yang positif untuk perkongsian bersama. Tapi, tentang apa yer??

Interaktifkan Pendengaran

Prinsip dengan menggunakan interaktiviti yang kreatif sebagai pembangun ini tidak terhad pada permainan komputer atau ruangan bual ‘chatting’. Setelah kita sedar sepenuhnya mengenai prinsip ini, kita dapat menemukan cara untuk menjadi lebih interaktif di mana-mana. Bahkan kita boleh membuat perbualan dengan keluarga dan kawan-kawan kita lebih interaktif daripada dulu.

Kita semua pasti mempunyai rakan rapat tertentu atau ahli keluarga yang kita anggap sebagai televisyen kita. Ketika mereka berbicara kepada kita, tentunya akan terbit perasaan bahawa kita sudah tahu apa yang mereka akan katakan atau sampaikan. Hal ini akan menurunkan tingkat kesedaran kita sendiri, dan suatu bentuk kemalasan mental terjadi.

Sedangkan sebelum ini kita mungkin hanya secara pasif mengharap melalui monolog orang lain, dan sekarang kita boleh mula memperkenalkan lebih interaktiviti yang efektif. Di masa lalu, mungkin kita pernah melalui saat yang begitu mengantuk bila mendengar sesuata kata-kata dan frasa di dalam perbualan atau apa-apa yang berbentuk interaksi. Tetapi ini lah pendekatan pasif untuk merubah diri kita dan orang lain dalam jangka masa yang singkat melalui pendengaran.

Ketika kita mendengar, itu mencipta kita, membuat kita terungkap dan memperluaskan. Idea-idea sebenarnya mulai tumbuh dalam diri kita dan hidup kembali.

Kita juga boleh lontarkan pelbagai soalan yang bernas, dan membuatkan interaksi yang positif dalam perbualan umpamanya. Carilah peluang untuk interaktiviti untuk memotivasi diri anda ke tahap pengalaman yang lebih tinggi.

p/s : urmm, apa pendapat anda? =)
Jom fikir2kan. Jadilah pendengar yang setia.

Credit to this post

2 comments:

  1. semoga terus diberi kekuatan utk trs mnulis..amin.. (^_^)

    ReplyDelete
  2. insyaAllah, mudah2an diberi kekuatan..syukran =)

    ReplyDelete